Unitat 1. Com treballen els científics?
El curs passat, en la matèria de Física i Química, vau portar a terme algunes investigacions. A més, durant la primera unitat vau dedicar temps a analitzar les activitats que porten a terme els científics. Aquesta primera unitat, en gran mesura, pretén recordar i ampliar el que es va fer.
A1. Indiqueu activitats que
formen part d'una investigació científica i que podrien
caracteritzar com treballen les científiques i els científics
(quines tasques imagineu que porten a terme els científics i les
científiques en el desenvolupament d'una investigació?).
Després dibuixeu a gent fent ciència.
Com acabem de recordar, l'activitat científica és molt diversa. Això que anomenen "investigar" implica tot un conjunt molt divers d'activitats. Anem a reflexionar sobre elles i a establir criteris sobre com portar-les a terme, però anem a fer-ho a través de la pràctica. L'índex que seguirem en aquesta unitat per adentrar-nos en el treball d'investigació serà el següent:
1. Una primera investigació: construcció d'un rellotge que mesure segons.
2. Què és fa durant una investigació?
3. Què anem a investigar i per què.
Busquem ara una solució a un dels problemes més vells de la història: la mesura del temps. Sabem que per mesurar el temps utilitzem rellotges i que és senzill aconseguir rellotges hui en dia a preus barats. Tanmateix, això no era tan senzill en èpoques pasades. Anem a fer front al problema de construir un rellotge que ens permeta mesurar el pas del temps, mesurar quant tarda en acabar la classe, quant tarda un company en arribar de casa a l'institut, etc.
Després de fer una primera investigació ací a classe anem a reflexionar sobre el procés d'investigació que hem seguit. Qualsevol investigació serà igual que la nostra? Què tenen en comú unes investigacions i altres? En què es diferencien?
Després dibuixeu a gent fent ciència.
Com acabem de recordar, l'activitat científica és molt diversa. Això que anomenen "investigar" implica tot un conjunt molt divers d'activitats. Anem a reflexionar sobre elles i a establir criteris sobre com portar-les a terme, però anem a fer-ho a través de la pràctica. L'índex que seguirem en aquesta unitat per adentrar-nos en el treball d'investigació serà el següent:
1. Una primera investigació: construcció d'un rellotge que mesure segons.
2. Què és fa durant una investigació?
3. Què anem a investigar i per què.
1. Una primera investigació: Construcció d'un rellotge que mesure segons
Busquem ara una solució a un dels problemes més vells de la història: la mesura del temps. Sabem que per mesurar el temps utilitzem rellotges i que és senzill aconseguir rellotges hui en dia a preus barats. Tanmateix, això no era tan senzill en èpoques pasades. Anem a fer front al problema de construir un rellotge que ens permeta mesurar el pas del temps, mesurar quant tarda en acabar la classe, quant tarda un company en arribar de casa a l'institut, etc.
A2. Quins tipus de
rellotges coneixeu? Quin seria més fàcil de construir i més vàlid
per als nostres objectius?
A3. Qualsevol
objecte penjat d'un fil no té un moviment periòdic (que es
repetisca sempre de la mateixa manera). Imagineu el pèndol més
simple que puguem construir per facilitar l'estudi que tenim entre
mans. Concreteu el problema amb les condicions escollides.
A4. Quines característiques influiran en el període d'un pèndol
simple? Justifiqueu, en cada cas, la forma en què esperem que
influesquen.
A5. Planifiqueu
detalladament els experiments necessaris per a contrastar les
hipòtesis formulades.
A6. Indiqueu com prendre mesures correctes.
A7. Realitzeu els
experiments dissenyats i recolliu les dades en les taules ja
preparades.
A8. Representeu les
dades obtingudes en una gràfica, interpreteu les gràfiques i establiu conclusions.
A9. Poseu en comú
les vostres conclusions. Decidiu com construir el pèndol per a què
mesure segons.
A10.
PORTFOLI. Elaboreu un informe que reculla, des del plantejament del problema,
tot el treball realitzat.
2. Què es fa durant una investigació?
Després de fer una primera investigació ací a classe anem a reflexionar sobre el procés d'investigació que hem seguit. Qualsevol investigació serà igual que la nostra? Què tenen en comú unes investigacions i altres? En què es diferencien?
A11. PORTFOLI. Feu un diagrama o esquema on estiguen reflectides les fases que hem seguit durant la nostra investigació i que penseu que també estan presents en altres investigacions. Podeu visualitzar prèviament el vídeo de la UAB sobre el mètode científic.
A12. Llig el text sobre la investigació de Semmelweis (pàgina 15, activitat 9) i el text del descobriment de les vacunes. Identifica les etapes que té en comú amb la teua investigació i anota les que trobes de noves.
A13. PORTFOLI. Compara el teu diagrama amb aquest altre, que ha sigut elaborat per investigadors experts. Analitza les semblances i diferències. Quins dels aspectes del diagrama expert també estan en el nostre? Quins no estan?
A.14a. Llegeix el següent text i realitza l'activitat:
A12. Llig el text sobre la investigació de Semmelweis (pàgina 15, activitat 9) i el text del descobriment de les vacunes. Identifica les etapes que té en comú amb la teua investigació i anota les que trobes de noves.
A13. PORTFOLI. Compara el teu diagrama amb aquest altre, que ha sigut elaborat per investigadors experts. Analitza les semblances i diferències. Quins dels aspectes del diagrama expert també estan en el nostre? Quins no estan?
A.14a. Llegeix el següent text i realitza l'activitat:
A.14b. Llegeix el següent text i realitza l'activitat:
Text hipòtesi i teoria. Després de llegir l'article dóna una definició de hipòtesi i una definició de teoria. Posa dos exemples de cadascuna.
A.14c. Visualitza el següent vídeo del CSI i identifica les etapes de les investigacions que es porten a terme.
A.15. Llegeix el següent article (https://www.agenciasinc.es/Reportajes/Innovaciones-nacidas-de-la-desgracia-el-legado-que-cada-epidemia-nos-dejo) sobre el que ens han deixat les diferents epidèmies/pandèmies al llarg de l'història i digues quines han sigut les principals pandèmies que ha patit la humanitat, quan es van establir les primeres quarantenes i quins canvis s'han anat produint en la societat degut a les pandèmies.
3. Què anem a estudiar i per què
Explicació per part del professor dels grans problemes (unitats) que es treballaran durant el curs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.